Μία περίεργη – τουλάχιστον εκ πρώτης όψεως – είδηση φτάνει από την άλλη άκρη του Ατλαντικού και αφορά στην πολύχρονη δικαστική διαμάχη που εκκρεμούσε μέχρι πρότινος ανάμεσα στον Eminem και τη μουσική πλατφόρμα Spotify.
Ήδη από το 2019 η εταιρεία παραγωγής Eight Mile Style, η οποία κατέχει τα δικαιώματα για τις μηχανικές άδειες στις δισκογραφικές δουλειές του δημοφιλούς rapper, βρίσκεται στα δικαστήρια με τη σουηδική πλατφόρμα streaming, όταν κατέθεσε εναντίον της μήνυση για παραβίαση των σχετικών αδειών σε συνολικά 242 τραγούδια. Σύμφωνα με πληροφορίες, ο Eminem δεν γνώριζε τη μήνυση έως ότου είχε ήδη κατατεθεί.
Ο εκδότης ισχυρίστηκε ότι η εταιρεία με έδρα τη Στοκχόλμη μετέδωσε τα τραγούδια χωρίς άδεια, αποτυγχάνοντας να εξασφαλίσει τις κατάλληλες μηχανικές άδειες για τα εν λόγω έργα. Το περίεργο εδώ είναι ότι το Spotify βγήκε νικητής στην υπόθεση, παρά το γεγονός ότι το δικαστήριο διαπίστωσε ότι η σουηδική πλατφόρμα streaming δεν είχε στην πραγματικότητα άδεια για τη μετάδοση αυτών των κομματιών. Τεχνικά μιλώντας, το Spotify έκανε λάθος, όμως όπως αναφέραμε, αυτή η υπόθεση ήταν εξαιρετικά περίπλοκη και περίεργη.
Το δικαστήριο έκρινε επίσης ότι, εάν το Spotify αποδειχθεί ένοχο για παραβίαση πνευματικών δικαιωμάτων, η Kobalt Music Group θα έπρεπε να πληρώσει τον λογαριασμό.
Ποια είναι, όμως, η πραγματικότητα;
Στην ουσία, αυτή είναι μια ιστορία για το πόσο περίπλοκη μπορεί να είναι η διαχείριση της μουσικής, ειδικά στην εποχή της διεκδίκησης των πνευματικών και συγγενικών δικαιωμάτων από τις εμπλεκόμενες εταιρείες και τους συμμετέχοντες καλλιτέχνες.
Στην προκειμένη περίπτωση, η Eight Mile Style δεν είναι επίσημα συνδεδεμένη με τον Eminem. Σύμφωνα με τους ισχυρισμούς της εταιρείας, το Spotify είχε δώσει εντολή στο πρακτορείο μηχανικών αδειών και διαχείρισης δικαιωμάτων Harry Fox Agency να στείλει «υποτιθέμενες δηλώσεις δικαιωμάτων εκμετάλλευσης» και στη συνέχεια δεν είχε πληρώσει για τις μεταδόσεις των κομματιών. Αντ’ αυτού εξέδωσε «κάποιου είδους τυχαίες πληρωμές» που αντιστοιχούσαν μόνο σε ένα μέρος των συνολικών ροών.
Η αρχική αγωγή αμφισβήτησε επίσης τον νόμο για τον εκσυγχρονισμό της μουσικής (MMA), ο οποίος είχε ψηφιστεί μόλις τον προηγούμενο χρόνο. Το MMA ίδρυσε το Mechanical Licensing Collective (MLC) για τη συλλογή δικαιωμάτων μηχανικής στις ΗΠΑ και περιόρισε επίσης την ευθύνη που θα αντιμετωπίσουν οι streamers όπως το Spotify σε περίπτωση που συλληφθούν να μεταδίδουν μουσική χωρίς άδεια.
Το δικαστήριο διαπίστωσε ότι το Spotify έκανε streaming τα επίμαχα κομμάτια του Eminem από τότε που κυκλοφόρησε για πρώτη φορά η υπηρεσία στις ΗΠΑ το 2011. Το θέμα είναι ότι, παρόλο που η Kobalt ήταν ο αντιπρόσωπος συλλογής της Eight Mile, δεν είχε εξουσιοδότηση για τη χρήση της μουσικής της στις ΗΠΑ και τον Καναδά, επειδή αυτά τα δικαιώματα είχαν μεταφερθεί από την Kobalt στη Bridgeport το 2009. Η Eight Mile κατέβαλε ελάχιστη προσπάθεια να ενημερώσει οποιονδήποτε ότι τα δικαιώματα αδειοδότησης είχαν μεταβιβαστεί, χωρίς να εκδοθούν οδηγίες όπως συνηθίζεται.
Τελικά, η Kobalt είναι στο γάντζο, αλλά επειδή το Spotify δεν υποχρεούται να πληρώσει αποζημιώσεις για παραβίαση πνευματικών δικαιωμάτων, η Kobalt θα πρέπει να πληρώσει μόνο «λογικές αμοιβές και τα έξοδα δικηγόρου». Αυτό, βέβαια, μπορεί να είναι ακόμη ένα τεράστιο ποσό, δεδομένου του πόσο καιρό κράτησε η υπόθεση.