Η επιστροφή του στην τηλεόραση, το ιστορικό ντοκιμαντέρ για την ελληνική επανάσταση, η πανδημία αλλά και οι κακοποιητικές συμπεριφορές και ο εργασιακός εκφοβισμός στο χώρο εργασίας. Ο Μανούσος Μανουσάκης είναι χείμαρρος.
Σας έχει τρομάξει το εύρος που έχει πάρει ο κορωνοϊός;
Ασφαλώς με τρομάζει. Θα ήμουν παράλογος αν ισχυριζόμουν το αντίθετο. Ειδικά τώρα που εκ των πραγμάτων ερχόμαστε σε επαφή με πάρα πολύ κόσμο, κάνουμε rapid tests σε όποιον μπαίνει στο γραφείο. Είμαστε σε συνεχή επιφυλακή. Οφείλουμε να διατηρήσουμε την ύπαρξή μας αλώβητη προς χάριν του σίριαλ, των παιδιών και των εγγονών μας.
Συνεργάζεστε με τη Ρένια Λοιζίδου και ένα πλήθος ακόμη καλών ηθοποιών.
Σε αυτό το διήγημα πρωταγωνιστεί η Ρένια Λοιζίδου που υποδύεται τη Σκεύω, ενώ κάνει την πρώτη της εμφάνιση η Τζένη Καζάκου, η κόρη του Κωνσταντίνου Καζάκου και της Τάνιας Τρύπη, σε πρωταγωνιστικό ρόλο. Συμμετέχουν ακόμα οι Τάκης Βαμβακίδης, Αλέξανδρος Μούκανος και Μαρία Καβουκίδου, ενώ εμφανίζονται στο σύνολο 80 ηθοποιοί.
Μιλάμε για πολύ μεγάλη παραγωγή.
Είναι τεράστια παραγωγή, εφάμιλλη του «Κόκκινου ποταμιού».
Σε ποιο νησί θα γίνουν γυρίσματα;
Αυτήν τη στιγμή κάνουμε έρευνα. Προσπαθούμε να βρούμε ένα νησί που να έχει διατηρήσει το χαρακτήρα της εποχής.
Παράλληλα ετοιμάζετε ένα δραματοποιημένο ντοκιμαντέρ για την ελληνική επανάσταση.
Ακριβώς. Η διήγησή μας ξεκινά από την άλωση της Κωνσταντινούπολης και περιληπτικά περνάμε στη Φραγκοκρατία, στο Διαφωτισμό, στα Ορλωφικά, στο Ρήγα Φεραίο, στην Ίδρυση της Φιλικής Εταιρείας, στην επανάσταση στη Μολδοβλαχία. Τελειώνει την 25η Μαρτίου του 1821. Περιγράφει πώς δημιουργήθηκαν όλες οι συνιστώσες για να γίνει αυτό το εκρηκτικό μείγμα και να ξεσπάσει αυτή η μεγαλειώδης στιγμή του ελληνισμού. Θα συμμετάσχουν γύρω στους 100 ηθοποιούς. Δεν υπάρχουν μεγάλα κομμάτια διαλόγου σε ένα ντοκιμαντέρ, περισσότερο φράσεις κομβικές για την εξέλιξη της ιστορίας. Δεν έχει σχέση με μια δραματοποιημένη σειρά. Βέβαια το νούμερο των ηθοποιών και εδώ είναι τεράστιο.
Αισθάνεστε ότι μέσα από το «Κόκκινο ποτάμι» κάνατε επανέναρξη της καριέρας σας;
Με κάθε σειρά που δημιουργώ είναι σαν να ξεκινάω ξανά την καριέρα μου.
Ήταν όμως η πρώτη σας ιστορική σειρά.
Πριν από αυτό είχα δημιουργήσει το «Ουζερί Τσιτσάνης», μια ιστορική ταινία που αφορά την εξόντωση της εβραϊκής κοινότητας της Θεσσαλονίκης. Είναι ένα γεγονός μείζονος σημασίας για τον ελληνισμό. Κάθε φορά που ξεκινώ μια καινούργια σειρά είναι σαν να κάνω επανέναρξη της καριέρας μου. Το ανώτατο δικαστήριο στη δουλειά μας είναι ο θεατής. Τίποτα δεν είναι δεδομένο. Πάντοτε κρίνεσαι από το κοινό.
Αλλάζω θέμα. Σας έχει σοκάρει η σωρεία καταγγελιών ηθοποιών για εργασιακό εκφοβισμό και κακοποιητικές συμπεριφορές;
Με έχει προβληματίσει και πραγματικά με έχει βάλει σε μεγάλη ανησυχία, όχι το ότι βρέθηκαν πέντε-δέκα άνθρωποι οι οποίοι εκμεταλλεύτηκαν τη θέση ισχύος τους, αλλά η φοβική σχέση που έχουμε με την εξουσία. Αυτό είναι το μείζον θέμα για εμένα και όχι οι πέντε-δέκα εξαιρέσεις – γιατί περί εξαιρέσεων πρόκειται. Εξετάζω τη φοβική σχέση των θυμάτων προς τους θήτες. Καμία πολιτική εξουσία δεν θέλει ανθρώπους σκεπτόμενους και επαναστατικούς, που κρίνουν, ψάχνουν και αμφισβητούν, αλλά υποταγμένους. Υπάρχουν πέντε, δέκα, δεκαπέντε, άνθρωποι χυδαίοι. Πάντα θα υπάρχουν στην κοινωνία μας. Το θέμα είναι πώς τους αντιμετωπίζουμε εμείς. Γιατί δεν κάνουμε την καταγγελία, δεν ρίχνουμε ένα χαστούκι εκείνη τη στιγμή και το λέμε μετά από είκοσι χρόνια; Τι διεργασία είναι αυτή που μας κάνει να μιλάμε μετά από τόσα χρόνια και δεν μας αφήνει να αντιδράσουμε την ώρα που πρέπει; Τι φόβος μάς κρατάει; Αυτό είναι το θέμα μου. Όχι πως υποτιμώ τους ανθρώπους που έπεσαν θύματα. Καθόλου.
Αλλάζω θέμα. Είστε παππούς. Η εγγονή σας είναι τεσσάρων ετών.
Είναι συγκλονιστικό συναίσθημα. Τώρα δεν το βλέπουμε το μωρό. Προσέχουμε. Με τη Μαρία εμβολιαστήκαμε την προηγούμενη εβδομάδα και εύχομαι, όταν κάνουμε και τη δεύτερη δόση, να το χαρούμε ξανά.
Σαράντα εννέα χρόνια γάμου με τη σύζυγό σας. Υπάρχει μυστικό σε μια αγάπη που κρατά τόσα χρόνια;
Βεβαίως. Είναι πάρα πολύ απλό μυστικό. Λες σε όλα «ναι» και κάνεις ό,τι θες.