Την έντονη δυσαρέσκειά τους για τα «ευρήματα» της έκθεσης του Γενικού Ελεγκτή σε σχέση με το Σχέδιο Προώθησης της Οπτικοακουστικής Βιομηχανίας στην Κύπρο, εξέφρασαν οι παραγωγοί της ταινίας JIU JITSU, που γυρίστηκε στην Κύπρο το 2019, Δημήτρης Λογοθέτης και Κρις Οικονομίδης, στο πλαίσιο διαδικτυακής ενημέρωσης προς τους εκπροσώπους των ΜΜΕ.
“Ο Γενικός Ελεγκτής θυσιάζει την Οπτικοακουστική Βιομηχανία στην Κύπρο”
«Δεν είναι εύκολο να καλείσαι να έρθεις σε αντίθεση με έναν από τους κορυφαίους θεσμούς της Δημοκρατίας, αλλά εκ των πραγμάτων είμαστε αναγκασμένοι να απαντήσουμε στον Γενικό Ελεγκτή Οδυσσέα Μιχαηλίδη, και στα “ευρήματα” της έκθεσης του», ανέφεραν οι Δημήτρης Λογοθέτης και Κρις Οικονομίδης, διερωτώμενοι κατά πόσον τα στοιχεία που συμπεριλήφθηκαν «προκύπτουν απλώς και μόνο λόγω άγνοιας». «Είμαστε επίσης αναγκασμένοι να απαντήσουμε», σημείωσαν επίσης «επειδή στην ίδια Έκθεση, θίγονται και λοιδορούνται άνθρωποι οι οποίοι επιχείρησαν να προσφέρουν στον τόπο τους, αλλά στο τέλος αντιμετωπίζονται ως προδότες, χωρίς να τους δίδεται καν η ευκαιρία να μιλήσουν».
Επισημαίνοντας πως «δεν θα ήταν υπερβολή να λέγαμε πως λόγω της έκθεσης του Ελεγκτή, πλέον διακυβεύεται η καταβαράθρωση και η ισοπέδωση της Οπτικοακουστικής Βιομηχανίας στην Κύπρο, πριν ακόμη ξεκινήσει», οι παραγωγοί της ταινίας JIU JITSU τόνισαν πως «με τα όσα ανυπόστατα και προσβλητικά αναφέρονται στην έκθεση, είμαστε σίγουροι ότι ο Γενικός Ελεγκτής θυσιάζει αυτήν τη Βιομηχανία που τόσα πολλά είχε να προσφέρει, ως παράπλευρη απώλεια για χάρη των πολιτικών παιχνιδιών, μία πράξη που για εμάς είναι εγκληματική».
“Ήρθαμε εδώ για τα γυρίσματα γιατί θα παίρναμε τα λεφτά και τώρα δεν μας τα δίνουν…”.
Επί της ουσίας του Σχεδίου, οι Δημήτρης Λογοθέτης και Κρις Οικονομίδης παρέθεσαν ως παράδειγμα την ταινία JIU JITSU, της οποίας ανέλαβαν την παραγωγή. Όπως είπαν, «το συνολικό όφελος για το κράτος από άμεσους και έμμεσους φόρους ανήλθε σε €8.6 εκατ. Η επιστροφή μετρητών από το κράτος προς την παραγωγή της ταινίας ήταν €7.6 εκατ. Με άλλα λόγια, το κράτος είχε συνολικό οικονομικό όφελος €960 χιλ. Πάντως κατά την διάρκεια της ομιλίας τους τόνισαν ότι “Ήρθαμε εδώ για τα γυρίσματα γιατί θα παίρναμε τα λεφτά και τώρα δεν μας τα δίνουν…”. Για άτομα που έχουν τις απαιτούμενες γνώσεις, το Κυπριακό Σχέδιο για την Οπτικοακουστική Βιομηχανία είναι ένα από τα καλύτερα στον κόσμο και όχι απλώς δεν επιβαρύνει τα κρατικά ταμεία, αλλά τα ενισχύει».
Σημείωσαν επίσης πως «αν και σύμφωνα με την Ευρωπαϊκή Οδηγία στην οποία βασίστηκε το Σχέδιο, οι ντόπιες δαπάνες θα μπορούσαν να περιοριστούν στο 20% εντούτοις, εμείς όχι μόνον δεσμευτήκαμε στο 30% κατά τον ουσιώδη χρόνο της αίτησης, αλλά στην πρακτική εφαρμογή και όπως διαπιστώνει στην έκθεση του ο Γενικός Ελεγκτής (διάγραμμα σελ. 50), οι αμιγώς εντός της Δημοκρατίας δαπάνες, ανήλθαν στο 35%.»
Ωστόσο, τόνισαν χαρακτηριστικά, «οι χρηματοδότες της ταινίας, τους οποίους έφεραν οι παραγωγοί, ακόμη περιμένουν να τους αποδοθούν χρήματα σύμφωνα με το μέτρο επιστροφής μετρητών του Σχεδίου». Στα όσα ανέφερε ο κ. Οικονομίδης, «ο Δημήτρης Λογοθέτης και οι άλλοι παραγωγοί τήρησαν 2 όσα δεσμεύτηκαν, ενώ το Κράτος όχι. Και επιπρόσθετα, ο Γενικός Ελεγκτής χειροτέρεψε την ήδη τεταμένη κατάσταση με τα δήθεν ευρήματα της έκθεσής του.»
«Μέχρι τώρα, τα χρήματα που σχετίζονται με την ταινία, είναι μόνο αυτά των επενδυτών τα οποία πήγαν ή πάνε, ως επί τω πλείστω, σε κύπριους πάροχους υπηρεσιών και σε εργαζόμενους καθώς και σε φόρους προς όφελος της Κυπριακής Δημοκρατίας. Επιπρόσθετα, η απορρέουσα φορολογία που αφορά την επένδυση, πληρώθηκε εξ υπαρχής και εξολοκλήρου, ασχέτως αποτελέσματος της ταινίας, άρα το Κράτος είναι διασφαλισμένο», ξεκαθάρισαν οι παραγωγοί της ταινίας.
Ανεξάρτητος ελεγκτής
«Δυστυχώς, κανείς δεν είναι σε θέση στην κρατική μηχανή να αξιολογήσει τεχνικά ένα Σχέδιο αυτού του είδους και η έκθεση της Ελεγκτικής Υπηρεσίας το αποδεικνύει περίτρανα. Η απλοϊκή εισήγηση του Γενικού Ελεγκτή για αντιγραφή του τι γίνεται σε άλλες χώρες είναι μία επικίνδυνη προσέγγιση, καθότι κάθε χώρα έχει τη δική της ιδιομορφία, υπόβαθρο, δυνατότητες, παράδοση και ιστορία. Εμείς προτείνουμε τον διορισμό ανεξάρτητου ελεγκτή, ο οποίος χρησιμοποιώντας την περίπτωση της ταινίας μας, θα κρίνει κατά πόσον το Σχέδιο είναι ωφέλιμο για την Κυπριακή Δημοκρατία ή όχι», σημείωσαν.
Περί πολιτισμού και ποιότητας
Πέραν από τα οικονομικά οφέλη όμως, είπαν οι Δημήτρης Λογοθέτης και Κρις Οικονομίδης, «επειδή φαίνεται πως οι εκθέσεις του Γενικού Ελεγκτή πλέον έχουν και πολιτιστικό περιεχόμενο, αξίζει να υπενθυμίσουμε πως η ταινία JIU JITSU έφερε σε επαφή 204 Κύπριους με περίπου 86 ξένους επαγγελματίες του χώρου, από 25 διαφορετικές χώρες. Μήπως μία σημαντική μορφή Πολιτισμού δεν είναι και η μεταφορά γνώσης επί ενός πολύ εξειδικευμένου αντικειμένου; Αν η Ελεγκτική Υπηρεσία θεωρεί ως πολιτιστικά κριτήρια μόνο οτιδήποτε έχει σχέση με κυπριακές ιστορίες ή που εξελίσσονται μόνο σε κυπριακά τοπία, αναρωτιόμαστε πόσες αιτήσεις από διεθνείς παραγωγούς θα μπορούσαν να υπάρξουν.»
Παράλληλα, εξέφρασαν τον ιδιαίτερο προβληματισμό τους για τη συμπερίληψη, σε μία επίσημη έκθεση ενός Θεσμού της Δημοκρατίας, σχολίων αγνώστων ατόμων τα οποία δημοσιεύτηκαν σε πλατφόρμες κοινωνικής δικτύωσης. «Αλήθεια, πόσο επαγγελματικό είναι ευρήματα της έκθεσης σε σχέση με την ποιότητα της ταινίας να βασίζονται στα σχόλια 45 αγνώστων που είχαν το χρόνο να γράψουν κριτική στη σελίδα Rotten Tomatoes και άλλων 98 ατόμων που έγραψαν στη σελίδα IMDb;» Πριν μερικά χρόνια, είπαν, «η παραγωγή κόστους 90 εκατομμυρίων, The Promise, που είχε ως κύριο θέμα της την γενοκτονία των Αρμενίων, πριν καν προβληθεί, λάμβανε δεκάδες χιλιάδες κακές βαθμολογίες και κρητικές από χρήστες. Ως αποτέλεσμα, η βαθμολογία της στις πιο πάνω πλατφόρμες παρουσιαζόταν πολύ χαμηλή και η ποιότητα της αμφισβητούμενη. Νομίζω όλοι γνωρίζουμε από πού και από ποιους έρχονταν οι συγκεκριμένες κριτικές.
«Ο Γενικός Ελεγκτής δημιουργεί αρνητικές εντυπώσεις προβάλλοντας τη βαθμολογία από τα πιο πάνω σχόλια, αλλά δεν αναφέρει πουθενά ότι η ταινία JIU JITSU έφθασε μέχρι την 4η θέση σε τηλεθέαση στο Netflix ΗΠΑ με ακροατήριο 200 εκατ. συνδρομητών και έχει ξεπεράσει την ταινία BFG του γνωστού σκηνοθέτη Στίβεν Σπίλμπεργκ, η οποία βρίσκεται στην 8η θέση στη δημοφιλή πλατφόρμα. Επέλεξε επίσης να αγνοήσει ότι έχει ζητηθεί ήδη από τον παραγωγό και σκηνοθέτη Δημήτρη Λογοθέτη να προχωρήσει άμεσα με τη δημιουργία της ταινίας JIU JITSU 2», είπαν.
Αποχώρηση Δ. Λογοθέτη
Στο πλαίσιο της ενημέρωσης, ο κ. Οικονομίδης επεσήμανε πως «όπως είναι γνωστό, ο Δημήτρης Λογοθέτης είχε υπ’ όψη του να υλοποιήσει και δεύτερη ταινία, υπό τον τίτλο ΜΑΝ ΟF WAR. Ωστόσο, κάτι τέτοιο δεν ισχύει πλέον, καθώς καμία τράπεζα στην Κύπρο δεν αποδέχεται το απαιτούμενο 3 πιστοποιητικό, ούτε εμπιστεύεται την Κυπριακή Δημοκρατία. Δυστυχώς, μετά την έκθεση της Ελεγκτικής Υπηρεσίας, το σχετικό Σχέδιο κρίνεται από όλους ως αναξιόπιστο. Ο κ. Λογοθέτης ετοιμάζει αίτηση στη Λουϊζιάνα στη Νέα Ορλεάνη, όπου θα κάνει εκεί τα γυρίσματα της ταινίας MAN OF WAR. Γ’ αυτόν η Κύπρος δυστυχώς έκλεισε. Παράλληλα, έκλεισαν οι πόρτες και για άλλες τρείς ταινίες που είχε υπόψη του να φέρει στη Κύπρο, συνολικής αξίας $120 εκατ. όπως φυσικά και το ενδεχόμενο να γυριστεί στην Κύπρο το JIU JITSU 2».
Στο ίδιο πλαίσιο, σημείωσε, «ο συμπαραγωγός στο JIU JITSU κ. Μάρτυ Μπάραμπ ο οποίος είναι πολύ απογοητευμένος και ανήσυχος για τα δρώμενα στην Κύπρο, προτίμησε να κάνει πέντε άλλες παραγωγές τα τελευταία τρία χρόνια εκτός Κύπρου. Ισόποσες ταινίες έχουν κάνει εκτός Κύπρου και οι χρηματοδότες του JIU JITSU αν και αρχικά ήταν θετικά προσκείμενοι προς τη χώρα μας. Πρόκειται για άλλα €120 εκατ. τα οποία τελικά δεν αξιοποιήθηκαν στην Κύπρο».
Θέμα Δικαιοσύνης πλέον
Οι παραγωγοί της ταινίας JIU JITSU, Δημήτρης Λογοθέτης και Κρις Οικονομίδης έχουν ήδη ετοιμάσει λεπτομερείς απαντήσεις για όλα τα σημεία της έκθεσης, οι οποίες όπως ανέφεραν μπορούν να δοθούν προς κάθε ενδιαφερόμενο, αλλά πρωτίστως στον ίδιο τον Γενικό Ελεγκτή, όπως και στη Δικαιοσύνη. «Η λασπολογία με σκιτσάκια και αβάσιμους λαϊκίστικους ισχυρισμούς έχει όρια, τα οποία η έκθεση της Ελεγκτικής υπηρεσίας έχει κατά πολύ υπερβεί».
Αναφορά Κρις Οικονομίδη για προσωπική επίθεση «Σε πολλά σημεία της έκθεσης του, ο Γενικός Ελεγκτής αναφέρεται στον Παραγωγό Α’, δηλαδή έμενα με προσβλητικό και σκωπτικό τρόπο και διερωτάται για παράδειγμα, αν είμαι Κύπριος ή αν είμαι μόνιμος κάτοικος Κύπρου και άλλα περίεργα», είπε ο κ. Οικονομίδης. «Αυτά ευκόλως θα μπορούσε να τα διαπιστώσει και δεν πείθει ποσώς ότι δεν μπόρεσε να τεκμηριώσει. Ακολούθως, προσχωρεί σε μία σειρά από ανακριβείς διαπιστώσεις αναφορικά με την εμπειρία μου σε τυπικό επίπεδο, για να καταλήξει ότι η αμοιβή μου είναι τόσο χαμηλή που δεν μπορεί να ανήκει στην ομάδα των παραγωγών της πάνω γραμμής».
«Το θέμα του Παραγωγού Α’ (όπως το ονομάζει) καθίσταται αστείο καθότι ο Γενικός Ελεγκτής αμελεί να τον συνδέσει με την αμιγώς κυπριακή εταιρεία του, την οποία έχει αποκαλύψει ρητά στην αίτηση μαζί με τους άλλους συμπαραγωγούς με τις ανάλογες δικές τους εταιρείες. Στην αίτηση διασαφηνίζεται εγγράφως το συμφέρον του κάθε παραγωγού μέχρι και τον τελικό πραγματικό ιδιοκτήτη (Ultimate Beneficial Owner). Στα ίδια έγγραφα παρουσιάζονται και τα απόλυτα προσωπικά δεδομένα, διαβατήρια και ταυτότητες των συντελεστών παραγωγών. Και πάλι όμως, οι τεχνοκράτες της Υπηρεσίας προτίμησαν να προσβάλουν απροβλημάτιστα το πρόσωπο μου ενώ είχαν στη διάθεσή τους όλα αυτά τα στοιχεία».