Συναντήσαμε την Έλενα Παρούτη, αρχιτέκτονα, και την Ειρήνη Σταύρου, επαγγελματία στον τομέα της επικοινωνίας και του μάρκετινγκ, δύο δημιουργικά μυαλά που ενώθηκαν το 2022 για να ιδρύσουν το 4ELEGY. Μέσα από το κοινό τους πάθος για την πολιτιστική κληρονομιά της Κύπρου, αποφάσισαν να αναδείξουν τα αρχαιολογικά μοτίβα και να τα αποτυπώσουν με τον δικό τους τρόπο σε υφάσματα, δημιουργώντας έτσι μοναδικά wearable art κομμάτια, μοναδικά στο είδος τους.
Μέσα από το 4ELEGY, η Έλενα και η Ειρήνη καταφέρνουν να φέρουν το παρελθόν στο παρόν με τρόπο που συνδυάζει την τέχνη με τη σύγχρονη μόδα.
Mοιράζονται λοιπόν μαζί μας την ιστορία πίσω από το 4ELEGY, τις προκλήσεις που αντιμετώπισαν και τα βήματα της δημιουργικής διαδικασίας τους, ενώ μιλούν για το νέο τους project “Revisited Koureio”, που θα παρουσιαστεί και στο Σπίτι της Κύπρου στην Ελλάδα το 2025.
Πως δημιουργήθηκε η ιδέα για το 4elegy;
Έλενα: Είδα ένα διάφανο ύφασμα που είχε βάλει η Ειρήνη στο Instagram και μου φάνηκε εξαιρετικά ενδιαφέρον. Σκέφτηκα λοιπόν να το εξελίξουμε. Ως αρχιτέκτονας μου αρέσει η ιδέα να βλέπεις κάτι μέσω του layering, σε δεύτερο επίπεδο. Έτσι έστειλα μήνυμα στην Ειρήνη.
Ειρήνη: Κάπως έτσι λοιπόν ξεκίνησαν όλα.
Ως υλικό είχατε πάρει εξαρχής την απόφαση ότι θα χρησιμοποιούσατε το ύφασμα;
Έλενα: Ναι. Τα prints που βλέπουμε πάνω στα ρούχα συνήθως δεν έχουν κάποια ιστορία, προέρχονται από γραφίστες, οπότε η ιδέα ήταν να χρησιμοποιήσουμε μοτίβα από την ιστορία και τον πολιτισμό μας, πάνω σε υφάσματα.
Το γεγονός ότι καμία από τις δυο δεν είχε επαφή με τον χώρο της μόδας, δεν σας φόβισε;
Ειρήνη: Όχι! Το είδαμε περισσότερο σαν πρόκληση. Επίσης να σημειώσουμε ότι έχουμε συνεργασίες. Μπορεί η κεντρική ιδέα να είναι δικιά μας αλλά η εκτέλεση γίνεται από μια ομάδα ανθρώπων.
Έλενα: Θέλουμε να εμπλέκουμε ντόπιους τεχνίτες και εταιρίες σε αυτό το project.
Η επιλογή των υφασμάτων από ποιον γίνεται;
Ειρήνη: Από εμάς.
Άρα έπρεπε να μάθετε και τις ιδιότητες του κάθε υφάσματος από την αρχή;
Έλενα: Ναι για αυτό και κάνουμε πάρα πολλά πειράματα, μέχρι να οδηγηθούμε στο τελικό αποτέλεσμα. Πολλές φορές εγκαταλείπουμε ιδέες γιατί κάτι μπορεί να μην βγαίνει έτσι όωπς το φανταστήκαμε.
Μπορείτε να μου περιγράψετε τα βήματα της διαδικασίας που ακολουθείτε;
Έλενα: Ξεκινούμε με μια ιδέα. Στην συνέχεια ανατρέχουμε σε βιβλιογραφία του Μουσείου μαζί, ψάχνουμε τα μοτίβα, διαβάζουμε για αυτά και μετά αρχίζουμε να «πειράζουμε». Να σκεφτόμαστε πως αυτά μπορούν να αποτυπωθούν πάνω σε ένα υλικό. Για παράδειγμα σε cut-out ένα μοτίβο φαίνεται πολύ διαφορετικό από τι σε ασήμι ως κόσμημα.
Ειρήνη: Έπειτα αρχίζει ο πειραματισμός. Για παράδειγμα με την οργάντζα, στην οποία κεντήσαμε το μοτίβο του Κουρείου, το κέντημα από την αρχή βγήκε όπως το θέλαμε. Αλλά έτυχε. Όταν κάνουμε cut-outs στο προηγούμενο μας project, έπρεπε να ανακαλύψουμε τη σωστή θερμοκρασία στην οποία δεν θα καιγόταν το ύφασμα.
Πόσος χρόνος χρειάζεται για να δημιουργήσετε ένα κομμάτι.
Ειρήνη: Αρκετός. Για παράδειγμα για τα δυο κομμάτια που έχουμε στο τωρινό πρότζεκτ μας πήρε έξι μήνες.
Revisited Koureio λοιπόν το νέο project
Ειρήνη: Ναι. Το 2022 όταν κάνμε την πρώτη μας προσπάθεια συμπεριλάβαμε και το Κούριον. Αυτή τη φορά όμως το προσεγγίσαμε από μια άλλη οπτική γωνιά.
Έλενα: Ακριβώς. Παραλληλίσαμε τα ίχνη του αρχαιολογικού χώρου του Κουρίου, από μία απλή αρχιτεκτονική κάτοψη σε ένα τρισδιάστατο κέντημα σε διάλογο με τη διαφάνεια της απλότητας ενός kimono.
Κεντήθηκε δηλαδή την κάτοψη του αρχαιολογικού χώρου πάνω στην πλάτη του κιμονό;
Ειρήνη: Ναι
Και έτσι βγαίνει και η πολιτιστική κληρονομιά μας εκτός των αρχαιολογικών χώρων.
Ειρήνη: Ακριβώς αυτός είναι ο στόχος μας, να βγει και εκτός των τοίχων ενός μουσείου, ο πολιτισμός και η ιστορία μας.
Έλενα: Βλέποντας κάποιον για παράδειγμα να φοράει το κιμόνο μπορεί να γεννηθεί το ενδιαφέρον κάποιου να πάει να το επισκεφθεί, να μάθει περισσότερα. Έτσι η πληροφορία διαδίδεται μέσω ενός διαφορετικού τρόπου. Υπάρχει ένας διάλογος μεταξύ του παρελθόντος και του παρόντος.
Το 4elegy θα ταξιδέψει και στο Σπίτι της Κύπρου στην Ελλάδα
Ειρήνη: Είναι ένα πρόγραμμα από τις πολιτιστικές υπηρεσίες και ανάμεσα σε άλλους έχουμε επιλεγεί για να πάμε το 2025 και να παρουσιάσουμε το project μας στο Σπίτι της Κύπρου στην Ελλάδα.
Για εσάς τι ακριβώς είναι το “wearable art”; Μπορείτε να μου δώσετε έναν ορισμό;
Έλενα: Είναι δύσκολο να δώσει κανείς ακριβή ορισμό. Είναι να εντάξεις την τέχνη που σε προκαλεί να το ψάξεις λίγο παραπάνω. Το να έχουμε μουσεία και η πληροφορία να είναι κλεισμένη μέσα σε τοίχους. Πρόκληση είναι να μπορείς να την βγάλεις εκτός των κτιρίων
Οι αρχαιολογικοί χώροι δεν πρέπει να είναι αποστειρωμένοι. Είναι ένα θέμα που πρέπει να το δουν οι φορείς και να δουν παραδείγματα από το εξωτερικό.
Πως νιώθετε όταν βλέπετε δημιουργίες σας φορεμένες;
Ειρήνη: Σίγουρα μας χαροποιεί πάρα πολύ. το ότι ένα τόσο συγκεκριμένο πρότζεκτ βρίσκει θέση στην καθημερινότητα κάποιου.
Ευχαριστίες στο The Gym για την φιλοξενία