Ο όρος «Digital Darwinism» μου αρέσει πολύ. Νομίζω ότι περιγράφει άριστα την ιλιγγιώδη ταχύτητα εξέλιξης της τεχνολογίας και τις θεμελιακές αλλαγές που αυτή επιφέρει στην επικοινωνιακή στρατηγική κάθε μάρκας. Στον Δαρβινισμό, η εξέλιξη συμβαίνει μέσω της φυσικής επιλογής που δρα σε ατομική παραλλαγή και έχει ως αποτέλεσμα την επιβίωση των καταλληλότερων. Στον «Digital Darwinism» δεν είναι το ισχυρότερο είδος που επιβιώνει, ούτε το πιο έξυπνο. Είναι το πιο προσαρμόσιμο στην αλλαγή. Και ο COVID – 19 επέφερε επιφανή αλλαγή στην ανθρώπινη συμπεριφορά.
Είναι αλήθεια εντυπωσιακό, να παρακολουθείς οργανισμούς που ηγούνται του κλάδου τους για δεκαετίες, να ανταγωνίζονται νεότερες και πολύ μικρότερες εταιρείες. Οι πρώτοι, συνήθως, διαθέτουν τη χρηματοδότηση για να επενδύσουν σε εγκαταστάσεις και νέες τεχνολογίες, αλλά οι δεύτερες είναι μικρότερες και πιο ευέλικτες, δίχως το υπέρογκο κόστος και τα γραφειοκρατικά βαρίδια που ταλαιπωρούν τους μεγάλους οργανισμούς.
Σύμφωνα με πρόσφατη διεθνή έρευνα της PwC, ανάμεσα σε 1.409 CEOs, το 77% βλέπει τις «τεχνολογικές εξελίξεις» ως το global trend που θα επιφέρει τις μεγαλύτερες αλλαγές στο επιχειρείν. Ενώ το 61% χαρακτηρίζει τις «τεχνολογικές αλλαγές» ως απειλή για την ανάπτυξη των εταιρειών τους. Το ποσοστό αυτό ανέρχεται στο 81% για τον χρηματοοικονομικό κλάδο.
Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι όποιο και αν είναι το προϊόν ή η υπηρεσία που εμπορεύεται μια εταιρεία, οι εποχές επιβάλουν ευελιξία. Η αγορά διψά για disruption που θα κάνει τα προϊόντα πιο γρήγορα, πιο αποτελεσματικά και πιο εύχρηστα. Δείτε για παράδειγμα τις Uber και Netflix και τη δυναμική αλλαγή που επέφερε η τεχνολογικά προηγμένη και καινοτόμα εναλλακτική πρότασή τους στον κάθε κλάδο αντίστοιχα.
Σήμερα, δεν νοείται επιτυχημένη επιχείρηση χωρίς online presence. Το 2021, νέες τεχνολογίες και εργαλεία θα κάνουν την εμφάνισή τους, πιέζοντας τους marketers να τα υιοθετήσουν για να διατηρήσουν τις μάρκες τους σε ηγετικές θέσεις. Κάποια σημαντικά είναι τα εξής:
- Facebook: Σύμφωνα με τη Forbes, το 41% της βάσης του είναι ηλικίας +65. Έρευνα της VMLY&R από την Kantar, μέλος της WPP, χρησιμοποιώντας visual analytics AI (EVA) συμπεραίνει ότι ο COVID-19 έχει επιφέρει στροφή στα βασικά θέματα που φαίνεται να ενδιαφέρουν το κοινό: 40% ενδιαφέρονται για Memes & selfies αλλά με πιο σοβαρό περιεχόμενο από πριν, 17% διψούν για φύση, 13% αναζητούν digital λύσεις που θα βελτιώσουν τις ζωές τους, 13% ενδιαφέρονται για κατοικίδια ζώα και μοιράζονται περιεχόμενο μαζί με τα στενά οικογενειακά τους πρόσωπα, 9% ενδιαφέρονται για χειροτεχνίες και 6% διαβάζουν νέα σχετικά με τον COVID – 19.
- Instagram: Είναι ένα από τα πιο ταχέως αναπτυσσόμενα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Το μεγαλύτερο μέρος της βάσης του είναι νεανικά κοινά κυρίως κάτω των 30 χρονών. Σύμφωνα με την ίδια έρευνα από VMLY&R και Kantar, από την εμφάνιση του COVID – 19, οι Instagramers ανταποκρίθηκαν πολύ θετικά σε δράσεις μεγάλων brands (Burberry, LVMH) που έκαναν την αλληλεγγύη πράξη (δωρεάν φαγητό, εκπτώσεις και προτεραιότητα στο εργατικό δυναμικό, διάθεση εργοστασίων και logistics για εξυπηρέτηση του νοσοκομειακού προσωπικού στο έργο του για την αντιμετώπιση της επιδημίας).
- Chatbots: το 80% των επιχειρήσεων δηλώνουν ότι επιθυμούν να χρησιμοποιήσουν chatbots. Τα οφέλη είναι σημαντικά:
- 24ωρη εξυπηρέτηση
- Άμεση ανταπόκριση σε ερωτήσεις πελατών
- Δεν χρειάζονται διαλλείματα, διακοπές, υπερωρίες. Βάσει έρευνας από τον Ιανουάριο του 2020, το 43% των καταναλωτών προτιμούν να επικοινωνήσουν γράφοντας μήνυμα σε online chatbot παρά να μιλήσουν τηλεφωνικώς με κάποιον λειτουργό.
- Video Content: Σε έναν mobile-mad world, οι άνθρωποι παρακολουθούν περισσότερα video από ποτέ και χρησιμοποιούν smartphones για να δουν και να μοιραστούν videos σχετικά με οτιδήποτε. Δείτε κάποια ενδιαφέροντα στατιστικά από την ImpactBND.
- 70% των καταναλωτών έχουν μοιραστεί video από κάποιο brand.
- 52% των καταναλωτών δηλώνουν ότι η παρακολούθηση product videos επηρεάζει τα online purchasing decisions.
- 72% των επιχειρήσεων αναγνωρίζει ότι το video content έχει βελτιώσει τα conversion rates.
Το Video marketing έχει αποδειχτεί highly-engaging και στην Κύπρο, ειδικά στη μορφή του live video. Το Live streaming αποτελεί πολύ δυναμική μέθοδο του digital marketing, ειδικά σε συνδυασμό με influencer marketing. Μέσα από την έρευνα της VMLY&R από την Kantar, φαίνεται ότι την περίοδο του COVID- 19 το κοινό αναζητά συμβουλές περιποίησης του εαυτού του υιοθετώντας θετικές συνήθειες.
- Good Content: Ο νέος αλγόριθμος της Google επιβραβεύει το ποιοτικό περιεχόμενο. Advice from Google «αντί να υλοποιούμε χρονοβόρα SEO trends, είναι πιο σημαντικό να διασφαλίζουμε ότι ένα site έχει fast speeds, useful links, και well-written content».
- Automation Marketing: Όταν μπορείς μέσα από ένα e-mail να εμπνεύσεις ενδιαφέρον για κάτι πιο συγκεκριμένο όπως είναι ένα προϊόν και κάνεις follow up με promotional price ή demo video in a personalized email, μπορεί να αποδειχτεί πολύ αποτελεσματικό. Ένα email είναι συχνά trigger to motivate an action, ειδικά σε συνδυασμό με remarketing techniques.
- Interactive Content: Σύμφωνα με το Outgrow, το 93% των marketers θεωρούν το interactive content πολύ αποτελεσματικό στην εκπαίδευση του αγοραστή. Τέτοιου τύπου content είναι και:
- Quizzes and polls
- Augmented reality ads
- 360-degree videos
- Voice Interaction: Οι Siri, Google, Alexa, θύμησαν στο κοινό τον φυσικό του τρόπο στην αναζήτηση πληροφοριών verbal interaction with devices. Τώρα πρέπει τα brands να έχουν optimised search campaigns για verbal search queries.
- Marketing in Messaging apps: 1.3 billion monthly users’ είναι ενεργοί στο Facebook Messenger και στέλνουν περισσότερα από 10 billion messages κάθε μήνα. Το WhatsApp έχει 1.6 billion active users, με 55 billion messages κάθε ημέρα. Σε 5-7 χρόνια, το messenger marketing αναμένεται να είναι το πιο σημαντικό marketing channel στον κόσμο.
- Omnichannel Μarketing: Για τις περισσότερες εταιρείες που δραστηριοποιούνται ακόμα σε φυσικά καταστήματα, η Omnichannel στρατηγική με συνοχή στην επικοινωνία είναι κομβικής σημασίας για καμπάνιες με Big Impact.
Νιώθω αλήθεια τυχερή να εργάζομαι για τους Partners VMLY&R, όπου οι digital στρατηγικές που συντάσσουμε για τα brands που διαχειριζόμαστε επικοινωνιακά λαμβάνουν υπόψη τις καινοτόμες τεχνολογίες, μετασχηματίζουν τις μάρκες σε «disruptors» και εμάς σε Game Changers.