Αποτελούν τον καθρέφτη μιας επιχείρησης και τον καλύτερο πρεσβευτή της στην αγορά και στο καταναλωτικό κοινό. Οι γραμμές και τα χρώματα που τα συνθέτουν, διαδραματίζουν πρωταγωνιστικό ρόλο, με τον στόχο τους να είναι ξεκάθαρος: να αφηγηθούν με ένα μοναδικό τρόπο την ιστορία που κρύβεται πίσω από το κάθε brand ξεχωριστά. Η πιο πάνω περιγραφή αφορά βεβαίως, τα γνωστά σε όλους μας logo!
Όλοι μας, όταν ακούσουμε την ονομασία μίας γνωστής επιχείρησης ή ενός brand, μπορούμε άμεσα να φέρουμε στο μυαλό μας το λογότυπο που συνοδεύει το σχετικό προϊόν ή την υπηρεσία για την οποία μιλάμε. Αρκετές είναι μάλιστα οι περιπτώσεις λογοτύπων που στο πέρασμα των χρόνων έχουν αλλάξει μορφή, πετυχαίνοντας μία πρωτότυπη αλλαγή η οποία στο τέλος της ημέρας ενίσχυσε την εικόνα τους.
Ο λόγος για το πολυσυζητημένο rebranding που αφορά τον επανασχεδιασμό ενός λογότυπου και κατ’ επέκταση του brand. Όπως μας εξηγεί η Μαρία Παυλή, Art Director της Orb Communications, «αρκετές εταιρείες ανανεώνουν το εμπορικό τους σήμα, σε μία προσπάθεια να συμβαδίσουν με τις νέες τάσεις και τις τεχνολογικές εξελίξεις, ώστε να παραμείνουν “φρέσκες” στην αγορά».
Κατά τη διάρκεια ενός rebranding, σύμφωνα με την κ. Παυλή, ο πρώτιστος στόχος ενός Art Director και της ομάδας του είναι να διατηρήσει τις αρχές και τη φιλοσοφία μίας επιχείρησης, δίνοντάς της όμως ένα νέο πρόσωπο που θα τη βοηθήσει να καταστεί πιο ανταγωνιστική στο συνεχώς μεταβαλλόμενο περιβάλλον. «Είναι ο τρόπος να εξελιχθείς, να δείξεις στους πελάτες σου ότι αναπτύσσεται και βαδίζεις μαζί τους στη σύγχρονη εποχή», προσθέτει.
Κάνοντας μία αναδρομή στην ιστορία, παρατίθεται πιο κάτω μία ιδιαίτερα ενδιαφέρουσα ανάλυση της Μαρίας Παυλή, η οποία περιέχει τέσσερις μοναδικές περιπτώσεις όπου το rebranding και η αλλαγή λογότυπου όχι μόνο στέφθηκαν με απόλυτη επιτυχία, αλλά έγραψαν νέες χρυσές σελίδες στην πορεία του εκάστοτε οργανισμού.
- Όταν η Γιούβε άλλαξε… στολή
Το 2017 η δημοφιλής ιταλική ομάδα Γιουβέντους, αποφάσισε να αλλάξει το «λουκ» της, σε μία απόφαση που τάραξε τους οπαδούς της. Η ηγεσία της ομάδας, είχε ως στόχο να καταστήσει τη Γιούβε, όπως την αποκαλούν οι απανταχού ποδοσφαιρόφιλοι, πιο ελκυστική στους καταναλωτές, ανεξάρτητα από το εάν είναι ή όχι, λάτρεις της… στρογγυλής θεάς. Γι’ αυτό τον σκοπό, το νέο λογότυπο και η νέα ταυτότητα της ομάδας αποκαλύφθηκαν στην Εβδομάδα Σχεδίου του Μιλάνου. Το νέο εμβληματικό logo όχι μόνο προσδίδει ανανέωση στο σύλλογο, αλλά ενισχύει και την επωνυμία της Γιουβέντους, μέσα από την έξυπνη ενσωμάτωση των ασπρόμαυρων ριγών, της ασπίδας και του γράμματος J. Όπως και να τα δει κανείς, είτε σε έντυπη είτε σε ψηφιακή μορφή, το αποτέλεσμα πέρα από τολμηρό, προσδίδει με τον πλέον ξεκάθαρο τρόπο, μια ισχυρή δήλωση προς την αγορά.
FUN FACT: Η ασπρόμαυρη ριγέ στολή υιοθετήθηκε στις αρχές του 1900. Η τότε διοίκηση της ομάδας, ζήτησε από ένα ποδοσφαιριστή να βρει φανέλες καθώς αυτές που φόραγαν (ροζ μπλουζάκια) είχαν ξεθωριάσει. Εκείνος επικοινώνησε με ένα φίλο του που αγωνιζόταν στην Notts County F.C, ο οποίος του έστειλε τις ίδιες στολές που φορούσαν οι παίκτες της αγγλικής ομάδας και οι οποίες ήταν ασπρόμαυρες. Έκτοτε, η Γιούβε αγωνίζεται με τις ίδιες στολές, ενώ από εδώ πήρε η ομάδα και το nickname “i bianconeri” που σημαίνει «τα μαύρα και τα άσπρα».
- Airbnb: Belong Anywhere
Εάν σας αρέσουν τα ταξίδια, τότε σίγουρα έχετε ακούσει για την εταιρεία Airbnb που αφορά την βραχυπρόθεσμη ενοικίαση ακινήτων. Όλα ξεκίνησαν το 2008 όταν δύο συγκάτοικοι στην προσπάθειά τους να βγάλουν περισσότερα χρήματα, τοποθέτησαν ένα στρώμα στο σαλόνι τους, προωθώντας την υπηρεσία σαν bed & breakfast. Έξι χρόνια μετά, η ιδέα αυτή μετατράπηκε σε ένα παγκόσμιο φαινόμενο, αριθμώντας πέραν των 9 εκατομμυρίων πελατών σε ολόκληρο τον κόσμο. Το καλοκαίρι του 2014 παρουσιάστηκε η νέα ταυτότητα της εταιρείας, με νέα χρωματική παλέτα, τυπογραφία και σύμβολο. Ένα «καθαρό», φιλικό και μοντέρνο rebrand το οποίο έκανε το brand της Airbnb πιο αναγνωρίσιμο, δίνοντας την υπόσχεση στους ταξιδιώτες ότι πλέον ανήκουν παντού, όπως ακριβώς και το σλόγκαν της εταιρείας, “Belong Anywhere”.
FUN FACT: Το νέο σύμβολο λέγεται “Belo” και θεωρείται ότι αντιπροσωπεύει το universal symbol of belonging.
- : Αλλαγή με πυξίδα την ψηφιακή εποχή
Το 2016 η γνωστή σε όλους μας Mastercard, αποφάσισε να προχωρήσει σε rebranding – ύστερα από 20 χρόνια- και να εισέλθει ανανεωμένη στην ψηφιακή εποχή. Στο νέο λογότυπο, η εταιρεία διατήρησε τους κόκκινους και κίτρινους κύκλους (σε πιο απλοποιημένη μορφή), οι οποίοι αντικατοπτρίζουν την ενότητα και τη συνδεσιμότητα. Μάλιστα, το γεγονός ότι παραμένουν αλληλένδετοι, δημιουργεί ένα δυνατό σύμβολο που αντιπροσωπεύει την ανεκτίμητη αξία. Επιπρόσθετα, το γράμμα “C” γράφτηκε με μικρά γράμματα, ώστε να μην τονίζεται τόσο πολύ η λέξη “card”, αφού διανύουμε μία ψηφιακή εποχή και πληρώνουμε πλέον με τα κινητά μας τηλέφωνα και τα smartwatches.
FUN FACT: Για περισσότερα από 20 χρόνια το σλόγκαν του οργανισμού ήταν «κάποια πράγματα δεν μπορούν να αγοραστούν με χρήματα, για όλα τα άλλα υπάρχει η Mastercard». Φράση η οποία περιλαμβανόταν σε όλες τις διαφημίσεις της Mastercard, οι οποίες επιβεβαίωναν τις αξίες που χαρακτήριζαν το λογότυπο και έγιναν ιδιαίτερα αγαπητές στο κοινό.
- Όταν το Instagram υιοθέτησε μία πιο μίνιμαλ μορφή
Αποτελεί ένα από τα πιο δημοφιλή μέσα κοινωνικής δικτύωσης, με δεκάδες εκατομμύρια χρήστες. Ο λόγος για το Instagram που το 2016 αποφάσισε να αλλάξει λουκ, αφού πλέον η πλατφόρμα ξέφυγε από τον καθαρά φωτογραφικό χαρακτήρα που είχε όταν πρωτοεμφανίστηκε. Το αποτέλεσμα ήταν η δημιουργία ενός μίνιμαλ εικονιδίου με ντεγκραντέ χρώματα, εμπνευσμένα από το ουράνιο τόξο που υπήρχε στο αρχικό λογότυπο. Εκτός από το λογότυπο, έγινε επανασχεδιασμός και της πλατφόρμας, δημιουργώντας έτσι μία διαχρονική και σταθερή ταυτότητα.
FUN FACT: Με σκοπό να διατηρήσει τον χαρακτήρα της, η εταιρεία ζήτησε από τους εργαζομένους της να σχεδιάσουν μέσα σε μόλις πέντε δευτερόλεπτα, ότι θυμούνται από το αρχικό λογότυπο του Instagram. Σχεδόν όλοι, σχεδίασαν ένα ουράνιο τόξο, έναν φακό και ένα viewfinder.
Η επόμενη μέρα και οι υποψήφιοι… νικητές
Η ενίσχυση ενός brand εξυπακούει συνεχή προσπάθεια από όλες τις εταιρείες. Ειδικά σε μία περίοδο έντονου ανταγωνισμού, όπως αυτή που βαδίζουμε τώρα. Σύμφωνα με την κ. Παυλή, το 2022 θα απαιτήσει από τις επιχειρήσεις που είναι πρόθυμες, να αναλάβουν τα ρίσκα που χρειάζεται και να επενδύσουν στο brand τους, ώστε η επόμενη ημέρα να τους βρει νικητές.