Η Πρεσβεία της Σαουδικής Αραβίας στην Κύπρο ανακοινώνει ότι στο πλαίσιο των 92ων εορτασμών για την Εθνική της Ημέρα θα φιλοξενήσει έκθεση ζωγραφικής δύο διακεκριμένων καλλιτεχνών της χώρας, του Mohammed Rabat και του Fahad Kholaif. Η έκθεση θα λάβει χώρα κατά την επίσημη δεξίωση που θα πραγματοποιηθεί στις 22 Σεπτεμβρίου 2022 στην οικία του Πρέσβη της Σαουδικής Αραβίας. Πέρα από τον εμπλουτισμό των εθνικών εορτασμών, η έκθεση στοχεύει να παρουσιάσει αντιπροσωπευτικά δείγματα της σύγχρονης πολιτιστικής δημιουργίας της Σαουδικής Αραβίας, η οποία είναι μεν εμποτισμένη από την πλούσια κληρονομιά του παρελθόντος, αλλά και προσαρμοσμένη στο παρόν, όπως αποδίδεται μέσα από την εικαστική ερμηνεία των δύο επιλεγμένων κορυφαίων σύγχρονων καλλιτεχνών της χώρας.
Η παραπάνω ιδέα συνάδει με την ταυτότητα που δημιουργήθηκε για τους φετινούς εορτασμούς της Εθνικής Ημέρας του Βασιλείου, υπό τον τίτλο «Αυτό είναι το σπίτι μας», και η οποία προσανατολίζεται στο μεγάλο πλάνο της χώρας, γνωστό ως Saudi Vision 2030. Σύμφωνα με το Υπουργείο Πολιτισμού της χώρας «Είναι η πατρίδα και το σπίτι που επιδιώκουν να προσφέρουν άφθονες ευκαιρίες, οι οποίες δίνουν τη δυνατότητα στους πολίτες και τους κατοίκους της χώρας να συμβάλλουν στην ευημερία και την οικοδόμηση του Βασιλείου».
Σε σχόλιό του για τους 92ους εορτασμούς για την Εθνική Ημέρα της Σαουδικής Αραβίας, ο Εξοχότατος Πρέσβης Khaled Alsharif δήλωσε: «Η φιλική και αμοιβαία ανταποδοτική διμερής σχέση μεταξύ Σαουδικής Αραβίας και Κύπρου έχει μεγαλώσει σημαντικά τα τελευταία χρόνια. Κατά την πρόσφατη επίσκεψη του Προέδρου της Κύπρου, κ. Νίκου Αναστασιάδη, στο Βασίλειο της Σαουδικής Αραβίας πραγματοποιήθηκαν επίσημες συνομιλίες με τον πρίγκιπα διάδοχο Mohammed bin Salman bin Abdulaziz Al Saud, τον αντιπρόεδρο της κυβέρνησης και τον υπουργό άμυνας, προκειμένου να επανεξεταστούν όλες οι πτυχές των διμερών σχέσεων, καθώς και να ενισχυθεί και εντατικοποιηθεί η συνεργασία μεταξύ των δύο χωρών σε διάφορους τομείς όπως η οικονομία, η ενέργεια, η βιωσιμότητα και ο τουρισμός. Με την 92η επέτειο της Εθνικής Ημέρας της Σαουδικής Αραβίας, προσβλέπουμε στην επίτευξη υψηλότερων στόχων υπό την ηγεσία του Βασιλιά Salman bin Abdulaziz Al Saud καθώς και μέσω του σχεδίου «Saudi Vision 2030», που ξεκίνησε ο διάδοχος του θρόνου πρίγκιπας Mohammed bin Salman, το οποίο στοχεύει στην καθιέρωση μιας πιο ποικιλόμορφης και βιώσιμης οικονομίας, για την καταπολέμηση της κλιματικής αλλαγής και την προστασία του περιβάλλοντος».
Έκθεση ζωγραφικής των Mohammed Rabat και Fahad Kholaif
Αυτή είναι η πρώτη φορά που οι δύο καλλιτέχνες παρουσιάζουν τη δουλειά τους στην Κύπρο. Η κοινή τους έκθεση αποτελείται από δεκαέξι πρόσφατους πίνακες, οκτώ από τον καθένα. Ο Mohammed Rabat και ο Fahad Kholaif είναι εξαιρετικά αναγνωρισμένοι καλλιτέχνες στη Σαουδική Αραβία και έχουν παρουσιάσει εκτενώς το έργο τους σε πολλές χώρες.
Ο Mohammed Rabat, γ. 1969, είναι μέλος του Οίκου Καλών Τεχνών της Σαουδικής Αραβίας και έχει μια πολυσχιδή και εντυπωσιακή καριέρα τόσο ως δάσκαλος τέχνης, όσο και ως καλλιτέχνης. Εργάστηκε ως σκιτσογράφος για έντυπα, σχεδίασε μπροσούρες, αφίσες, εξώφυλλα βιβλίων, πανό, εξώφυλλα ηχητικών παραγωγών και βιβλίων ποίησης, λογότυπα για κρατικά και ιδιωτικά ιδρύματα και αθλητικές εκδηλώσεις. Συμμετείχε στην κριτική επιτροπή παιδικών καλλιτεχνικών διαγωνισμών και καλλιγραφίας. Παρήγαγε πολλές μεγάλης κλίμακας εντυπωσιακές διακοσμήσεις κτιρίων, είτε τοιχογραφίες, είτε ψηφιδωτά. Συμμετείχε σε περισσότερες από τριάντα εκθέσεις στη Σαουδική Αραβία και στο εξωτερικό. Το έργο του είναι ιδιαίτερα δημοφιλές όπως αποδεικνύεται από την πληθώρα βραβείων που κέρδισε σε διαγωνισμούς και τις τιμητικές διακρίσεις που του έχουν απονεμηθεί.
Ο Fahad Kholaif, γ. 1973, είναι εν ενεργεία καλλιτέχνης κι επίσης, κατέχει τη θέση του Εκπαιδευτικού Επόπτη και Προϊσταμένου του Τμήματος Καλλιτεχνικής Εκπαίδευσης της Βόρειας Τζέντα. Μετά τις ακαδημαϊκές του σπουδές, η καριέρα του κυριολεκτικά απογειώθηκε, όπως μαρτυρούν οι πολλές ατομικές εκθέσεις που είχε στην πατρίδα του και οι πολυάριθμες συμμετοχές του σε ομαδικές εκθέσεις σε όλο τον κόσμο, συμπεριλαμβανομένης της συμμετοχής του στην έκθεση της Σαουδικής Αραβίας στην έδρα της UNESCO στο Παρίσι και στα κεντρικά γραφεία του ΟΗΕ στην Αυστρία. Ο Fahad Kholaif τιμήθηκε με πιστοποιητικό εκτίμησης από τον Υπουργό Πολιτισμού της Αιγύπτου, Farouk Hosni, αναγνωρίζοντας έτσι τη δημιουργικότητά του. Οι πίνακές του περιλαμβάνονται σε ιδιωτικές και δημόσιες συλλογές και σε σημαντικά ξενοδοχεία και νοσοκομεία στη Σαουδική Αραβία. Μια τοιχογραφία του μνημειωδών διαστάσεων κοσμεί το νέο διεθνές αεροδρόμιο King Abdulaziz στη Τζέντα (βλ. φωτογραφία παρακάτω), ενώ πολλά έργα του εκτίθενται στο Εκτελεστικό Γραφείο του Διεθνούς Αεροδρομίου King Khalid και στο στάδιο King Abdullah Al-Jawhara.
Η επιμελήτρια της έκθεσης, ιστορικός τέχνης Μαρία Παφίτη, επεσήμανε: «Οι δύο καλλιτέχνες είναι εξαιρετικά ταλαντούχοι, καταξιωμένοι και χαίρουν μεγάλης εκτίμησης στη Σαουδική Αραβία. Ο Mohammed Rabad αντλεί από παραδοσιακά θέματα που ερμηνεύει εκ νέου με τρόπο αφαιρετικό. Ο όγκος στους πίνακές του αποδίδεται μέσω της ισχυρής χρήσης του χρώματος. Ο Fahad Kholaif συχνά απεικονίζει αποδομημένα, αλλά αναγνωρίσιμα, αρχιτεκτονικά σύνολα και αντικείμενα. Η περιορισμένη χρωματική παλέτα που χρησιμοποιεί δημιουργεί ένα δυνατό οπτικό αποτέλεσμα. Η καλλιγραφία συχνά έχει μια υπερμεγέθη και κάπως αφηρημένη παρουσία στην τέχνη τους. Τα έργα απευθύνονται σε ανθρώπους όλων των πολιτισμών, επειδή η θεματογραφία τους καταπιάνεται με οικουμενικές αξίες, όπως οι τοπικές παραδόσεις, οι οικογενειακές και θρησκευτικές αξίες. Πιστεύω ότι το κυπριακό κοινό θα χαρεί τη γνωριμία με το έργο των Rabat και Kholaif και μέσω αυτών θα μυηθεί στον πολιτισμό της Σαουδικής Αραβίας. Τέλος, επικροτώ την πρωτοβουλία της Πρεσβείας της Σαουδικής Αραβίας στην Κύπρο να συμπληρώσει τους εορτασμούς της 92ης Εθνικής Εορτής της με μια έκθεση αυτού του διαμετρήματος. Πρόκειται για μια σπουδαία πράξη πολιτιστικής διπλωματίας, που ενθαρρύνει την επικοινωνία των ανθρώπων διά των ειρηνικών μέσων της τέχνης, η δύναμη της οποίας δεν πρέπει ποτέ να υποτιμάται, καθώς μπορεί να χτίσει γέφυρες φιλίας και εκτίμησης που δε δύνανται απαραίτητα να δημιουργηθούν μέσω άλλων, επίσημων οδών».